Ihana auringonpaiste! En malttanut istua sisällä vaan hain koneen ja kahvikupin ulos terassille Runotytön nukkuessa. Auringossa on päivällä lämmin vaikka aamulla oli kolme astetta pakkasta ja auton ikkunat jäässä. Kahvi höyryää kupissa, mittari varjossa näyttää seitsemää astetta plussaa. Kunpa tästä säätilasta saisi nauttia monta päivää! Oikein monta, ainakin pari vielä ennen kuin taas sataa. Tähtikirkkaat pakkasyöt ja kauniit valoisat päivät ovat mukavalla tavalla syksyisiä. Eilinen oli superkaunis syyspäivä, kuulas aurinko sai kaiken mihin katsoi näyttämään kauniilta. Punaiset omenat, keltaiset puut, jo lehdettömät pensaikot ja kylmenneet järvet. Ja harmaan pölyisen betoninkin.
Viikonloppuna vietettiin Tampereen päivää.
Lokakuun ensimmäinen on Tampereen syntymäpäivä, 237:s tänä vuonna, jos
oikein laskin. En muista, että olisimme Herra K:n kanssa koskaan osallistuneet Tampereen
päivän tapahtumiin, joita tänäkin vuonna oli pitkä lista, vaikka
paloasemalla olisi kyllä mukava joskus vierailla ja voimalaitoskin nähdä
sisäpuolelta. Nykykaatopaikan toimintaakin olisi hauska päästä
kurkistamaan, kun edellisestä kaatopaikkavierailusta on vierähtänyt jo
pari vuosikymmentä. Yksi tapahtuma oli tänä vuonna kuitenkin
sellainen, joka sai meidät liikkeelle. Ainut kertainen mahdollisuus,
joka ei tule toistumaan enää ikinä. Marraskuussa liikenteelle avattavaan
Rantatunneliin pääsi kävellen vain eilen.
Liki kolme vuotta jättimäisenä rakennustyömaana ollut
Santalahti on muuttunut. Vihreät nurmikentät järven rannassa ovat vain
muisto, rantaviivaa tuskin enää näkee siirtolohkareiden ja uuden
jättömaan takaa. Kohta tuolle uudelle maalle varmasti rakennetaan,
rakennetaan niin korkeita taloja, ettei vettä enää näe kuin harjulle
kiipeämällä. Kaupunkikuva muuttuu, se on tosiasia, joka on hyväksyttävä,
piti siitä tai ei. Uusia hankkeita seuratessani aina toivon, ettei
kaupunkikuva kuitenkaan liikaa muuttuisi, ettei mikään tärkeä menisi
pilalle, mikään peruuttamattomasti katoaisi. Kaikkeen tottuu, ajan
kanssa. Santalahden uusiin liikennejärjestelyihin ja entisille
kotikulmilleni Naistenlahteen ilmestyneeseen valtavaan liikennemonttuun.
Värikkäisiin torneihinkin, vaikka niiden värit ovatkin mielestäni
väärinpäin. Punainen pakokaasujen poistoputki pitäisi olla tunnelin
eteläpäässä ja sininen pohjoisessa. Niinkuin kompassin ilmansuunnat,
vai?
Tunneli on nyt louhittu ja tullut jäädäkseen, helpottamaan aamu- ja
iltapäiväruuhkia Rantatiellä, niin luvattiin. Minä olen tunnelin tuleva
asiakas sitten kun Runotyttö on iso ja äiti palaa töihin. Se helpotus
jää vielä nähtäväksi, mutta olen utelias tunnelin suhteen, kaiken suuren
ja uuden. Tilastonikkari, nippelitietojen rakastaja. Faktatietoja
tunnelista siis kaipaisin, pientä haisua siitä, kuinka pitkä tunneli on,
kuinka syvällä se kulkee, minkä verran vettä virtaa tunnissa tunnelin yli, paljonko tunnelista ajettiin maa-ainesta ulos,
montako ihmistä tunnelia on ollut rakentamassa, kuinka paljon tunneliin
tarvittiin betonia, paljonko käytäviä ja portaikkoja oikeasti on ja mitä
kautta hätäuloskäytävät johtavat ulkoilmaan? Kysymyksiini ei löydy
vastausta googlaamalla eikä niihin löytynyt vastausta tunnelin
läpikävelemälläkään. Sen tiedän, että Tampereen Rantatunneli on Suomen
pisin maantietunneli, yhteensä 2,3 kilometriä. Pisin tunneli, jota itse
olen ajanut, oli Ranskan Chamonixista Italian Courmayeuriin Mont Blanc
-vuoren alittanut lähes 12 kilometrin mittainen tunneli. Valtava nielu,
jonka keskellä ollessamme tunnelin seinien hätävalot alkoivat
vilkkumaan, puomit laskeutuivat, liikenne pysähtyi ja tunnelissa
olijoille tiedottamiseen varattu radiokanava syyti ranskankielistä
varoistusta tulipalosta tunnelissa. Teini-ikäisenä Daylight - Paniikki tunnelissa -elokuvan katsoneena alitajuntani rekisteröi poistumisteitä, muistissa oli uutinen
Mont Blancin tunnelissa vuonna 1999 tapahtuneesta tuhoisasta
tulipalosta, joka vaati kymmeniä ihmisuhreja. Hengen hetkeksi
salvanneesta tilanteesta selvisimme säikähdyksellä kuitenkin. Vuori tai vesi, valtavien massojen alla on aina vähän jännittävää olla.
Hämpin parkkihalli oli Tampereen edellinen suuri projekti, sen kustannukset olivat 65 miljoonaa euroa, miltei kolme kertaa vähemmän kuin tunnelin. Hämppiin on jo tottunut, aivan kuin Hämppi olisi aina ollut kaupungin alla. Mutta minkälaisen tunnelin Tampere on 180 miljoonalla eurolla
saanut?
Kansainvälisen näköisen. Tunnelin tuoksuisen. Kaarevan, yllättävän
kapean ja yllättävän vähän korkean. Ja harmittavan viimeistelemättömän
näköisen. Ja sitten ne kaksi uutta tornia, jotka seisovat tästä lähtien
Tampereen perinteisten tornien ja punatiilipiippujen rinnalla
maamerkkeinä niin kaupunkilaisille kuin ohikulkeville.
Kiitokset rantatunnelipäivän ideoijille, hauskaa, että puolivuotta suunniteltua etukäteen valmistuneen tunteita herättävän rakennelman avaamisesta tehtiin spektaakkeli ainutkertaisine juoksukilpailuineen, katukahviloineen, lakritsikojuineen ja musiikkiesityksineen. Yli 50 000 kaupunkilaista tykkäsi, lisää tällaisia, kiitos!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti